ژانر اسرارآمیز

فیلم های رازآلود زیرشاخه ای از یک مقوله کلی فیلم های جنایی و گاهی اوقات ژانر تریلر محسوب می شود. این فیلم ها بر تلاش های کارآگاهان، بازپرسان خصوصی یا کارآگاهان خصوصی برای حل یک وضعیت مغلق با استفاده از سرخ ها، تحقیق و استنتاج هوشمندانه تمرکز دارد.

 

طرح داستان اغلب در برگیرنده تلاش های استنتاجی، اعتماد به نفس و تلاش های خستگی ناپذیر یک کارآگاه برای حل مشکلات و کنار هم قرار دادن کلیدهای حل معما و در نهایت یافتن ردی از جنایتکار و خلافکار استوار است.

اغلب اوقات تعلیق یکی از عناصر داستانی مهم اینگونه از فیلمهاست. تعلیق را می توان با استفاده از موسیقی فیلم، زاویه های دوربین، سایه های سنگین و غلیظ و طرح های پیچیده داستانی ایجاد کرد. آلفرد هیچکاک Alfred Hitchcock از همه این تکنیک ها استفاده می کرد، ولی اغلب بیننده را تحت تأثیر یک تهدید قرار می داد و سپس برای ایجاد یک تأثیر دراماتیک بیننده را از آن وضعیت خارج می کرد.

این ژانر از داستان های رازآلود اولیه، فیکشن یا ادبیات کارآگاهی گرفته تا تریلرهای تعلیق آفرین هیچکاک تا فیلمهای کلاسیک کارآگاهی نشأت گرفته است. از جمله زمینه های مرتبط با این ژانر می توان به فیلم های جاسوسی اشاره کرد.

نعریف و ویژگی ها

فیلم های اسرارآمیز اغلب بر روی حل یک معما یا جنایت متمرکز است. داستان این نوع فیلم ها معمولاً حول محور یک جنایت که باید بدست یک پلیس، کارآگاه یا کارآگاه خصوصی حل شود، می گردد. گروهی از نکات ظن در داستان قرار داده شده است که اغلب نکات انحرافی هستند و ربطی به طرح اصلی داستان ندارند. اغلب اوقات اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار داده می شود که شخصیت اصلی داستان از آن بی خبر است. اضطراب، خفقان و تعلیق تا نقطه ای اوج می گیرد که گاهی اوقات کارآگاه با مشت و اسلحه مجبور به حل آن می شود. شخصیت اصلی اغلب به جستجوی جرم حل نشده می رود، نقاب از چهره مسبب اصلی بر می دارد و به فعالیت های تبهکارانه فرد خاتمه می دهد.

فیلم های اسرارآمیز موفق به یکی از دو نوع داستان “باز” یا “بسته” تعلق دارند. در اسرار بسته (چه کسی کار را انجام داد) هویت فرد خاطی تا پایان داستان از بیننده پنهان می ماند و از اینرو به تعلیق داستان افزوده می شود. در اسرار باز هویت فرد خاطی از ابتدا به مخاطب شناسانده می شود و در آن یک جرم بی نقص شکل می گیرد و مخاطب تا پایان داستان با قهرمان داستان همراه می شود.

داستان های رمزآلود پتانسیل بسیاری را برای تبدیل شدن به فیلم از خود نشان داده اند. کارآگاه خصوصی اغلب شخصیت اصلی خوبی از آب در می آید و طرح داستان دارای عناصر درام، تعلیق، شخصیت پردازی، شبهه و پیچیدگی های غیرمترقبه است. موقعیت های داستان رمزآلود اغلب در قالب های این جهانی و کاملاً عادی هستند و جای اندکی برای استفاده از جلوه های ویژه گران قیمت باقی گذاشته اند. نویسندگان داستان های اسرارآمیز موفق یک سری از کتاب ها را بر اساس همان شخصیت می نویسند و زمینه ای غنی برای پیدایش سری فیلم های موفق ایجاد می کنند.

۱۰۰ فیلم برتررازآلود سینما

The Manchurian Candidate (1962)
۵۱
Citizen Kane (1941)
۱
The Night of the Hunter (1955) ۵۲ Rear Window (1954) ۲
Who Framed Roger Rabbit (1988) ۵۳ North by Northwest (1959) ۳
The Conversation (1974) ۵۴
The Third Man (1949)
۴
Dr. No (1962) ۵۵ Laura (1944) ۵
Badlands (1973) ۵۶ Jaws (1975) ۶
Forbidden Planet (1956) ۵۷ Chinatown (1974) ۷
Strangers on a Train (1951)
۵۸ Rashômon (Rashomon) (In the Woods) (1951) ۸
The 39 Steps (1935) ۵۹ Repulsion (1965) ۹
Invasion of the Body Snatchers (1956) ۶۰ All the President’s Men (1976) ۱۰
Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
۶۱
The Crying Game (1992)
۱۱
Read My Lips (Sur mes lèvres) (2001) ۶۲ The Maltese Falcon (1941) ۱۲
Alien (1979)
۶۳
Rebecca (1940)
۱۳
Psycho (1960) ۶۴ Anatomy of a Murder (1959) ۱۴
Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back (1980)
۶۵ M (1931) ۱۵
۱۰۱ Dalmatians (1961) ۶۶ The Wages of Fear (1953) ۱۶
Body Heat (1981) ۶۷ Three Colors: Blue (Trois Couleurs: Bleu) (1993) ۱۷
Diabolique (Les Diaboliques) (1954)
۶۸
Das Cabinet des Dr. Caligari. (The Cabinet of Dr. Caligari) (1920)
۱۸
The Lady Vanishes (1938) ۶۹ Mad Max 2: The Road Warrior (1981) ۱۹
Kiss Me Deadly (1955)
۷۰ Fanny och Alexander (Fanny and Alexander) (1982) ۲۰
Assault on Precinct 13 (1976)
۷۱ Spoorloos (The Vanishing) (1988) ۲۱
Bullitt (1968)
۷۲ The Killer (Dip huet seung hung) (1989) ۲۲
Cell 211 (Celda 211) (2009)
۷۳
The Taking of Pelham One Two Three (1974)
۲۳
The Thin Man (1934)
۷۴ The Killers (1946) ۲۴
To Catch a Thief (1955)
۷۵
Shadow of a Doubt (1943)
۲۵
Insomnia (1997)
۷۶
White Heat (1949)
۲۶
The Killing (1956)
۷۷ One False Move (1992) ۲۷
Rope (1948) ۷۸ Suspicion (1941) ۲۸
In a Lonely Place (1950) ۷۹ The Big Heat (1953) ۲۹
L’Avventura (The Adventure) (1960) ۸۰ The Fallen Idol (1948) ۳۰
Rapt (2011) ۸۱
Le Samouraï (The Godson) (1967)
۳۱
WarGames (War Games) (1983)
۸۲ Witness for the Prosecution (1957) ۳۲
Bob le Flambeur (Bob the Gambler) (1955) ۸۳ Homicide: The Movie (2000) ۳۳
No Way Out (1987) ۸۴
Odd Man Out (1947)
۳۴
The Innocents (1961) ۸۵ Plein soleil (Purple Noon) (Blazing Sun) (Full Sun) (Lust for Evil) (1960) ۳۵
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (2011)
۸۶ The Ipcress File (1965) ۳۶
With A Friend Like Harry (2000) ۸۷ Touchez Pas au Grisbi (Hands Off the Loot) (1954) ۳۷
Killing Them Softly (2012) ۸۸ Deep Red (Profondo rosso) (1975) ۳۸
The Silence of the Lambs (1991) ۸۹
To Have and Have Not (1944)
۳۹
Goldfinger (1964) ۹۰ Angels with Dirty Faces (1938) ۴۰
Reservoir Dogs (1992)
۹۱
I Am a Fugitive From a Chain Gang (1932)
۴۱
From Russia With Love (1963) ۹۲
Murder on the Orient Express (1974)
۴۲
The Big Sleep (1946) ۹۳ The Ladykillers (1955) ۴۳
Triad Election (Hak se wui yi wo wai kwai) (2006)
۹۴ Un condamné à mort s’est échappé ou Le vent souffle où il veut (A Man Escaped) (1956) ۴۴
High Noon (1952) ۹۵
L.A. Confidential (1997)
۴۵
Diva (1981) ۹۶ Rosemary’s Baby (1968) ۴۶
Chungking Express (1994) ۹۷ Taxi Driver (1976) ۴۷
In the Heat of the Night (1967) ۹۸ The Godfather, Part II (1974) ۴۸
Key Largo (1948) ۹۹
Vertigo (1958)
۴۹
Klute (1971) ۱۰۰ Croupier (1998) ۵۰
دسته بندی: گونه های سینمایی
امتیاز کاربران:
Rate this post